De route: Vanuit de Grand Canyon de AZ-64 blijven volgen richting Desert View tot aan US-89. De US-89 volgen richting Cameron. Na Cameron de US-160 op richting Tuba City en Kayenta. In Kayenta de US-163 om de weg door Monument Valley te volgen. Na Monument Valley is Mexican Hat het eerste bewoonbaar gebied.

Het verslag: Om 5.45 uur opgestaan om de zonsopgang te gaan bekijken. Maar het was erg bewolkt. We zijn toen toch maar gaan kijken om indrukken op te doen van de Grand Canyon.

Men heeft bij de Grand Canyon 3 routes. De rode, groen en blauwe. Dit zijn routes met de bus. Iedereen kan zo instappen en dan meerijden naar uitkijkposten. We stapten op de blauwe en lieten ons meenemen tot het einde waar de rode route begon. Met deze zijn we toen verder gereden en op verschillende stopplaatsen zijn we uitgestapt om van de uitzichten foto’s te maken. Als men even wachten kwam de volgende bus en daar kon je dan weer mee verder rijden. De natuur is hier zo mooi. Bij een van de parkeerplaatsen hadden we een eekhoorntje gezien. Het diertje bleef zo mooi zitten dat Mels er een foto van maakte. Ook zagen we rendieren.

Het was onbeschrijfelijk mooi. De zon kwam even door en dat zag er magnifiek uit. Zo zijn we doorgereden naar het eindpunt van de rode route. En dan weer terug naar de blauwe route. En terug naar onze lodge. De groene route hadden we ook nog willen nemen maar hier was geen tijd meer voor want we hadden die dag ook nog een hele trip voor ons. Toen we op onze kamer terug kwamen hebben we eerst nog wat gedronken en toen de koffers op de motor geplaatst en uitgecheckt.

De trip van voerde vandaag van de: Grand Canyon – Kayenta 155 mijl, 2uur en 56 min.

Het eerste gedeelte van de trip hebben we nog verschillende foto’s van de grand Canyon gemaakt. Op sommige stukken weg leek het wel kerstmis met die besneeuwde dennenbomen. Vanuit de Grand Canyon rijden we door een Indianen reservaat om in Kayenta te komen. Overal langs de weg zag je kraampjes met allerlei producten die door de Indianen zijn gemaakt en die ze dan verkopen. Het is koud en in de verte zien we dat het flink regent. Hopelijk krijgen we dat niet op ons. Het gebeurde gelukkig niet, we reden (letterlijk en figuurlijk) tussen de buien door.

Toch maar even stoppen om iets te drinken en te eten. Hadden we dat maar niet gedaan want toen we op de motor stapten leek het nog kouder. Toch maar doorrijden naar Kayenta

Als we in Kayenta aankomen zoeken we het hotel wat Mels op Internet had gezien. Maar ze hadden de prijs met ingang van 1 mei met $ 35,- omhoog gegaan. Daar er verder niet veel was of nog hogere prijzen zijn we toen maar doorgereden. Besloten werd om te kijken in Mexican Hat wat daar eventueel voor hotels waren. Vanuit Kayenta komt men door Monument Valley richting Maxican Hat. Onderweg hebben we nog foto’s gemaakt en gefilmd onder het rijden. Dit was zeer moeilijk om dat het ook nog zeer koud was. We hadden geluk dat de regen achter ons bleef.

In Mexican Hat zagen we een leuk hotel: Rock Hat Inn $ 79.38 icl. ontbijt en internet. En vlug naar de kamer om een lekkere warme douche te nemen en bij te komen van de kou. De klok moeten we hier een uur vooruit zetten. Tijdsverschil tussen de staten. Het is dan zo laat. Eerst maar even internetten. Even doorgeven aan familie dat de gsm niet werkt, geen bereik enkele dagen. De foto’s downloaden lukt niet. Het duurt te lang want het is een langzame computer.

Er werd ons verteld dat 2 restauranten in Mexican Hat zijn. Een ervan is een steakhouse. Daar zijn we toen naar toe gelopen. Men had het daar over een swinging BBQ. We hebben onze ogen uit gekeken. De BBQ was een bak waar hout in werd gestookt en hierboven hing een rooster die met kettingen versteld kon worden. Dit rooster werd boven het houtvuur op en neer geschommeld. Hier werd dan het vlees opgelegd. En zo gebakken. Men kon verschillende soorten vlees bestellen. Dit werd dan op een heet bord geserveerd met bonen en sla. Wij hadden kipfile en hamburger bestelt en het smaakte zeer goed.

Toen we gegeten hadden en betaald te hebben zijn we terug gelopen naar het hotel om daar nog wat te t.v. te kijken en daarna te gaan slapen.