De langeste route: Vanuit Fresno de CA-41 N (North) op, deze blijven langs o.a. Daulton, Hildreth, Yosemite State Park Coarse Gold, Oakhurst, Yosemite Forks tot uiteindelijk aan Yosemite National Park. In het park de CA-41 blijven volgen tot afslag CA-140 E/Southside Dr en blijf de lus volgen door het park. Na de lus volg de CA-140 voor enkele mijlen tot de afslag naar de Big Oak Flat Rd. De weg blijven volgen tot aan de splitsing met de CA-120, hier links af richting Ranger Station Big Oak Flat en Harden Flat (buiten het park). De CA-120 blijven richting Big Oak Flat. Hier de komt de 49 bij de CA-120. De CA-120 blijven volgen langs Chinese Camp en Yosemite Junction. Bij Yosemite Junction de CA-108 SB op richting Oakdale. In Oakdale rechts de CA-120 op (N Yosemite AVe) en de weg blijven volgen via Escalon to vlakbij Manteca. Hier de CA-120 SB / CA-99 SB volgen richting San Francisco/Los Angeles. Daarna neem de afslag naar de CA-120 W richting San Francisco en dan de I-5 S richting San Francisco/Los Angeles. Neem de afslag 458B naar de I-205 richting I-580 W San Francisco (let op dit is een tolweg). Blijft de I-580 W volgen richting I-880 S en ga de I-92 w op. Na de San Mateo Bridge neem de US-101 N op richting San Francisco. Bij afslag I-280 S volgen richting International Airport tot afslag I-380 E International Airport. Op het einde van de I-380 links af S Airport Blvd, waar het hotel is.

Het verslag: Om 6.30 uur loopt de wekker af. Ondanks dat we langs een drukke hoofdweg hebben geslapen zijn we heel goed fit. Buren hadden we genoeg: een heel groot kerkhof. Hier lagen ook heel veel soldaten begraven die gesneuveld zijn in de oorlog.

Nadat we ons hebben gewassen en aangekleed zijn we eerst gaan ontbijten. Koffers op de motor en de rit van vandaag gaat beginnen.
Doel van vandaag is:
Fresno – South San Francisco, 354 mijl, +/- 7 uur en 38 min.

Maar eerst gaan we nog even het Yosemite National Park bezichtigen. Richting het Yosemite Park zagen we een bordje staan van Yosemite Mountain Sugar Pine Rail Road. Hier willen we toch even gaan kijken. Er staan 2 hele mooie oude locomotieven. Deze dateren uit 1913 en 1928. Het traject waar deze treinen nu op rijden deed vroeger dienst om bomen te vervoeren. Nu rijden deze treinen om toeristen rond te rijden. Er zijn zelfs nachtritten met BBQ erbij. Een van de machinisten sprak ons aan en heeft ongeveer 3 kwartier staan te vertellen over de historie van de treinen en de rails waar ze nu over rijden.

Door naar het Yosemite National Park. Dit park is bekend om de grote watervallen. Via de Highway 41 komen we in het Yosemite National Park. Grote sequoia bomen er ook te zien. Door naar de watervallen. Eerst naar Glacier Point. Van hieruit heeft men een prachtig uitzicht over de vallei en over de watervallen. Enorm als men dit ziet en het geluid van het neerstorende water wat je hoort. Weer terug naar de hoofdweg en van hieruit gaan we de rest van het park bekijken. Al slingerend en door een tunnel rijdend komen we bij de eerste grote waterval de: Bridaveil Fall. (Bruidssluier waterval). We zijn ernaar toe gelopen het laatste stukje om precies te zien waar hij neer stort. Over stenen heen lopend, klimmend en kruipend komen we tot heel dichtbij. Mels loopt nog het laatste stukje dichterbij om foto’s te maken. Als we weer terug zijn bij de motor en we kijken nog een keer achterom naar de waterval begrijpen we waarom deze waterval zo genoemd wordt. Door de wind en de zon die met het neerstortende water speelt krijgt dit een bruidssluier effect.

Door naar het volgende mooie uitzicht. Hier zagen we rotsen die ze de Half Dome en de North Dome noemen. Adembenemend als men dit allemaal ziet. Terugrijdend namen we nog enkele foto’s van de Yosemite Fall en van de El Captain.

Toen we op de splitsing kwamen San Francisco – Tioga Road besloten we om maar richting San Francisco te gaan. Het is dan +/- 14.00 uur en we zijn al vanaf 7.30 uur onderweg. Als we de Tioga Road ook nog zouden rijden dan werd het heel laat want deze weg duurde ook nog een +/- 3 uur. Maar dan werd het ons veel te laat om in San Francisco aan te komen.

Bij Manteca zien we mijlen ver alleen maar fruit bomen / struiken staan. We ruiken de aardbeien die ze aan het plukken zijn op de velden. Grote velden met aardbeien.

Door naar San Francisco. Tom Tom staat ingeprogrameerd tot aan het hotel. Bij San Francisco worden de wegen steeds breder 4 baans. Het is rustig rijden want het wordt steeds drukker. Op sommige stukken zijn er zelfs files. Bijna iedereen blijft rustig op eigen baan rijden en vliegt niet op en neer van links naar rechts en weer terug. Men mag zolang links blijven rijden als men wil. Rechts inhalen mag. Zo komen we bij de brug die over het water is richting San Francisco. Hier moet men tol betalen $ 4. De Tom Tom brengt ons precies voor de deur van het hotel.

Wat zijn we blij dat we het navigatie systeem bij ons hebben en dat we thuis al uitgezocht hebben waar we zouden overnachten. Het hotel (San Francisco Airport Travelodge, $ 99.06 voor 2 nachten) hadden we al via internet geboekt en dus we hoefden ons maar te melden bij de office. Eerst alles van de motor af, douchen en dan lekker ergens gaan eten. Als we terug zijn in het hotel zoeken we alles bij elkaar voor de volgende dag de rondrit door San Francisco. En dan lekker slapen.