Verslag van Ballina – Connemara – Lisdoonvarna

Route: Vanuit Ballina neem we de N59 richting Burry, hierna de R310 op, deze komt o.a. door Pontoon en Castlebar, Bij Castlebar draai de N5 op richting Westport.Bij Westport maken we een kleine omweg via de R335 om naar Louisburg te komen. Na een stop bij Meermihil om een foto te maken van Croagh Patrick en het kappelletje door over R335 richting Louisburg. Na Louisburg de R335 volgen door Gregganbaun en via een mooie dooortocht naar delphi tot in aasleagh. Hier rechtsaf de N59 op voor ons bezoek aan Kylemore Abbey. Ook op deze weg komen we door de Connemare National Park, we blijven op de N59 tot aan Galway. Na deze grotere stad volgen we de N18 richting Clarinbridge, bij Kileely More draaien we de N67 op om uiteindelijk in Lisdoonvarna uit te komen. (plm 280 Km)

Verslag: Vanmorgen hebben we het ontbijt om 7.30 uur. Vroeg maar ja, we willen ook wat van Ierland zien. Met het ontbijt duurde het lang eer de bacon met ei en worstjes kwamen. Daarom alleen maar toast gegeten. Om 8.00 uur vertrekken we nadat alle koffers in de bus zijn. We worden uitgezwaaid door een collega van Trees.

We rijden vandaag door een van de mooiste gebieden van Ierland, Connemara. Hier in dit gebied lopen de beroemde Connemara pony’s. Maar na lang kijken zien we ze. Jammer, geen foto van kunnen maken. De eerste stop die we vandaag maken is bij Crough Patrick. Croagh Patrick is een berg van 724 m in het westen van Ierland in het graafschap Mayo, ca. 8 km van Westport. Iedere laatste zondag van juli (Reek Sunday) vindt hier een pelgrimstocht plaats waarbij ca. 25.000 pelgrims de tocht naar boven maken, velen blootsvoets. De berg dankt zijn naam aan de beschermheilige van Ierland, Sint Patrick. Hier maken we enkele foto’s. Ook maken we hier foto’s van een monument dat is gemaakt ter nagedachtenis van de vele Ieren die met boten naar het beloofde land zijn gevaren. Maar die dit niet hebben overleefd. De boten werden ook wel drijvende doodskisten genoemd.

Onderweg stoppen we nog even voor de enige (helaas) foto stop. Gaarne hadden we hier een koffiepauze gemaakt maar we gaan verder met de tocht. We gaan nu naar Kylemore Abbey. Dit is het meest gefotografeerde kasteel van Ierland. Als we aan komen rijden zien we het al liggen. Mooi. We kunnen vanuit de parkeerplaats ernaar toe lopen. Maar, jammer de tijd is te kort voor een rondleiding.

Kylemore Abbey (Iers: Mainistir na Coille Móire) is een beroemd klooster en voormalig landhuis. Het ligt vlak bij het dorp Letterfrack in Connemara in het Ierse graafschap Galway. Het neogotische gebouw werd tussen 1863 en 1868 gebouwd als landhuis (Kylemore Castle) door een rijke Engelse politicus, Mitchell Henry. Opvallend zijn de miniatuurreplica van de kathedraal van Norwich en de kasteeltuin. In 1920 werd het aangekocht door uit België gevluchte Benedictinessen en sindsdien is het een klooster annex kostschool voor meisjes. Het huis en de tuin zijn voor publiek toegankelijk. Het is een imposant gebouw dat door zijn ligging in een vrijwel leeg gebied extra opvalt.

Even nog wat eten en we gaan weer verder. Als we verder rijden zien we onderweg overal turf liggen. Hier in Ierland wordt nog veel turf gestoken. Men laat het eerst drogen en later word het in zakken verpakt. Iedereen kan hier gratis de turf krijgen. Men ruikt het ook als dit gestookt word. Als we verder rijden door het Connemara gebied.

Dan gaan we door naar Galway. Onderweg stoppen we nog even bij een bijzonder beeld met een leuke anekdote (foto’s 41 en 42). Als we in Galway zijn kunnen we uitstappen op de parkeerplaats voor bussen. Dit is bij de Kathedraal. Trees loopt even met ons mee. Ze wijst ons dan van waaruit we het beste kunnen beginnen met de stad te verkennen. Galway is een universiteitsstad. We wandelen door de straatjes en zien her en der studenten. Ze maken muziek, zingen, mime etc. Galway ligt aan de monding van de rivier de Corrib. In de rivier zien we verschillende vissers (zalm vissers) bezig. Op de terug weg lopen we nog even de Kathedraal binnen. De Cathedral of Our Lady Assumed into Heaven werd in 1965 gebouwd. Maar als men hier doorheen loopt zal men denken dat hij veel ouder is.

Nadat we Galway achter ons te hebben gelaten maken we een mooie route over de N67 die slingerend omhoog gaat. Bij Gregan’s East word er gestopt voor enkele foto’s. Er staat ook een Nederlandse bus met een vrouwelijke chauffeur die tevens reisleidster is. We doen eerste instantie net alsof we Ieren zijn. Dat is even lachen. Hierna rijden we door naar Lisdoonvarna voor het hotel van de komende 2 nachten. Het Imperial Hotel. Het is fijn om enkele nachten op een plaats te zijn. Men leeft dan niet in het koffer maar kan de spullen even uitpakken. We hebben een kamer met vrij uitzicht over weilanden. Naar beneden voor het avond eten. We eten vanavond allebeide hetzelfde: aardappelen met sla en knoflooksaus, Irich Beef. Mels neemt als toetje ijs en Toos chocolade taart.

De panorama foto’s:

Trees geeft aan dat als men het hotel uitkomt een mooie route kan lopen. Nou we zijn er wel voor te vinden. Men moet iedere keer rechts aanhouden en je kunt het wandelen in +/- 45 minuten. Trees heeft volgens enkele wel een heel hoog tempo want wij haalden dit niet in 45 minuten (toen we thuis in Nederland waren heeft Mels het m.b.v. Google Maps nagekeken het waren 4,5 Km). En met ons anderen ook niet. We deden er +/- 1 uur over. We kijken of er nog enkele medereizigers in de pub van het hotel zitten. Hier is live muziek van Ierse studenten. Mels drinkt hier zijn eerste Guinness van deze reis. Hij vindt het eerst niet lekker want dit is niet zoals Nederlands bier. Men moet hier van nippen niet doordrinken. Om 23.00 uur zijn we naar de kamer gegaan. Leuke afsluiting van deze dag.