Verslag van dagtocht schiereiland Dingle

Route: Vanuit Sneem de R568 richting Molls Gap en Killarney, bij Molls Gap de N71 volgen richting Killarney. In Killarney de N72 volgen tot de afslag R563 richting Dingle (dit staat NIET zo aangegeven). Bij Milltown een stukje de N70 volgen tot Castlemaine dan de R561 volgen richting Dingle. Men kan een stop maken in Inch waar men uit kunt waaien op een zandstrand aan de baai van Dingle. Door op de R561 richting Dingle, bij Anascaul linksaf de N86 op richting Dingle. Na Dingle de R559 op tot de afslag richting Cloosmore. Deze R559 is een ringweg op het uiterste westelijkse puntje van Europa, hier komt men dus ook het westelijkse dorpje van Europa tegen. Dus de R559 volgen bij Gallarus Oratorry even een tussenstop maken voor een wel erg oud kerkje, daarna de R559 volgen richting Dingle. De terugweg naar ons hotel is vrijwel gelijk aan de heen weg echter wederom moet men via Kenmare rijden voordat men in Sneem kan komen (althans voor bussen). (plm. 280 Km)

Verslag: Vandaag zijn we al een week in Ierland en we hebben al veel gezien. Na een onrustige nacht loopt de wekker om 7.00 uur af. Het ontbijt staat klaar om 7.30 uur. Nou niets van te zeggen. Een kompleet buffet. Fruit (vers en blik), cornflakes (diverse soorten), yoghurt, croissants, Iers brood en natuurlijk de eieren, bacon, ei, balkenbrij, tomaten niet te vergeten. Veel te veel voor de vroege morgen. Om 8.30 uur staat Richie voor het hotel klaar met de bus om met ons weer een dagje op stap te gaan.

We rijden richting Dingle. Als we die richting uitgaan, wijst Trees ons op de borden. Dingle staat afgeplakt. Men moet hier op de Ierse naam An Daingean letten. Ja, als me dat niet weet kan me nog lang naar Dingle zoeken. Vlak voor Inch Dingle maken we even een stop aan zee. Even weer uitwaaien. Enkele mooie schelpen voor Natalie gevonden. Het strand van Inch wordt door velen beschouwd als het mooiste van Ierland, met uitzicht op zowel het schiereiland Dingle als het schiereiland Iveragh. De grootste plaats op het schiereiland is Dingle, waarnaar het schiereiland is vernoemd. Dingle is een klein vissersdorp met een zeer bekende dolfijn Fungi als bezienswaardigheid. Als we in Dingle komen maken we een korte pauze. Het schiereiland Dingle heeft heel wat te bieden aan wie het wil komen bezoeken. Nog enkele boodschappen doen en terug in naar de bus.

Men ziet ook dat Iers hier de voertaal is en Engels de tweede taal is. Men heeft op school ook les in de Ierse taal. Dit is verplicht. Nadat we in bus zijn gestapt en verder rijden langs de kust verteld Trees over de twee eilandjes die we in de verte zien. Je kunt er niet opkomen maar wel omheen varen. De eilandjes zijn beschermd vogel gebied.

Via de duivelse elleboog (is een bocht in de weg) gaan we verder. Nu naar het uiterste Europese punt. Hier wordt gestopt zodat men nog foto’s kan maken. Bij het Blasket informatie centre eten we een kop soep met brood. Er is een gang waar men foto’s ziet van het Ierse landschap. Ook kan men zien hoe men vroeger boten maakte. Afdrukken van dieren waar de Ierse benaming onderstaat. We moeten om 14.00 uur weer bij de bus zijn. Toen we aan het eten waren begon het hard te regenen. Maar toen we naar de bus terug liepen regende heet gelukkig niet hard mee.

Als we bij het Gallarus Oratory komen krijgen we eerst een dia voorstelling te zien. Het Gallarus Oratory werd gebouwd tussen de 6de en 7de eeuw na Christus en is de best bewaarde vroeg christelijke kerk in Ierland. Door de stenen onder een bepaalde hoek op elkaar te stapelen, is dit bouwwerk waterdicht, zonder dat er mortel of metselwerk aan te pas komt. Aan een kant west kant is een opening (deur) en aan de andere oost kant is een kleine smalle opening (raam).

Ondertussen leren we vandaag Iers: Slan Abhil = Tot Ziens. Als we verder rijden verteld Trees dat we vandaag naar een kerkhof gaan. Als we daar aankomen, wijst trees ons op verschillende stenen. Op een steen staan de letters van het Keltische alfabet van benden naar boven. Dit zijn er 20. De tweede steen is een zonnewijzer. Dan wijst Trees naar een steen en iedereen moet erbij komen staan. Mels aan een kant en Toos aan de andere kant. Ieder steekt zijn linker ringvinger in het gat wat in de steen zit. Zo zegt trees dan: Nu zijn jullie getrouwd. Keltisch.

Een panorama foto:

Als we op de terug door Kenmare komen maken we nog een kleine tussenstop. 17.30 uur tot 18.00 uur. Nog enkele foto’s gemaakt in Kenmare. Terug naar de bus. Dan krijgen we van Trees te horen dat we vanavond geen Ierse avond hebben. Jammer. We eten vanavond om 19.30 uur. Nog even naar het appartement. Voor het eten. Vandaag eten we allebei hetzelfde: Pasteitje, lamsbout, bloemkool met peultjes en puree, apfelstrudel. Na het eten hebben we nog even door Sneem gewandeld.