Verslag van Eguisheim (FR) – Dervio (IT) (400 Km)

We willen vandaag vroeg vertrekken naar Italië en daarom hadden we gisteren de wekker op 6:00 uur gezet. Even voor 6:00 uur waren we al wakker en zijn opgestaan. Even nog een ontbijtje en daarna spulletjes inpakken en op naar Italië. Om 7:10 uur rijden we de poort uit vanuit de residentie. We hebben alle tijd want we kunnen pas om 14:00 uur terecht in Italië bij de residentie.

Als we doorrijden wat de Garmin aangeeft zijn we om 12:10 uur al op plaats van bestemming. Maar we willen ook nog stoppen om te eten en te drinken. Het rijden verloopt voorspoedig. Totdat we richting St. Gotthardtunnel rijden en zien we dat er een file staat. Niet lang daarna sluiten we ons in de file aan. Het is een lange file zien we en we besluiten om de afslag Wassen te nemen. We rijden dan de St. Gotthardpass. Het is wel omrijden maar we staan dan niet stil in de file. Het is een mooie route die we achteraf niet hadden willen missen.

De Gotthard-wegtunnel werd tussen 1970 en 1980 gebouwd en verbindt het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri met het dorp Airolo gelegen in het kanton Tessin. Ze werd gebouwd door de Italiaanse ingenieur Giovanni Lombardi. De autotunnel heeft een lengte van 16,942 kilometer. De Gotthardtunnel is gebouwd van 1970 tot 1980 en werd geopend op 5 september 1980 door Bundesratsmitglied Hans Hürlimann die hierbij een band doormidden sneed. Voor die tijd kon het autoverkeer gebruikmaken van pendeltreinen; het alternatief was (en is) de kronkelige weg over de Gotthardpas. De tunnel is onderdeel van de Zwitserse autosnelweg A2 die van Basel naar Chiasso gaat. In de zomer staan er vaak lange files voor de tunnel. Aan de bouw van een tweede tunnelbuis is begonnen. Deze is in eerste instantie alleen voor de veiligheid aangelegd. Deze biedt een vluchtroute bij ongelukken. Deze tweede buis zou uitgebouwd kunnen tot volledige verkeerstunnel. Daarmee zou het verkeer vier rijstroken kunnen gebruiken. In 2004 is een referendum gehouden over de uitbouw van deze tweede tunnel voor het autoverkeer, maar dat voorstel heeft het niet gehaald. Op woensdagochtend 24 oktober 2001 botsten twee vrachtwagens (geladen met banden en dekzeilen) frontaal op elkaar. Hierna brak er brand uit en stortte een deel van het tunneldak in. Door de enorme rookontwikkeling had de brandweer moeite met blussen. Er vielen in totaal 11 doden en hiermee is dit het grootste ongeval in de Gotthard-tunnel.

Naar aanleiding van de zware ongelukken in 1999 in de Mont Blanctunnel en op 24 oktober 2001 in de Gotthardtunnel moeten vrachtwagens minimaal 150 meter afstand bewaren tot de voorgaande; vrachtverkeer wordt gedoseerd toegelaten. Mocht er een file in de tunnel dreigen te ontstaan door een ongeval of kapot voertuig, wordt het verkeer voor de tunnel stilgezet totdat het probleem is verholpen. Voordat men de tunnel inrijdt staat er duidelijk een radiozender aangegeven. Naast de muziek wordt er op deze zender ook informatie over de tunnel gegeven, advies over gewenst rijgedrag en bij calamiteiten de benodigde informatie. Dit gebeurt in zowel het Engels, Frans, Duits als Italiaans.

De Sint-Gotthard, of Gotthardpas (Duits: Sankt Gotthard-Pass, Italiaans: San Gottardo), was tot de aanleg van de Gotthardtunnel een drukke noord-zuid-verbindingsweg over de Alpen, de belangrijkste in de Zwitserse Alpen. De pas verbindt Andermatt in de Urseren-hoogvlakte in het kanton Uri met Airolo in het Valle Leventina in het kanton Ticino, en is gelegen in het gelijknamige Gotthardmassief. Het massief is vernoemd naar de heilige Gotthard uit Beieren.

Zo rijden we rustig door naar Italie. Het is warm weer, 31 graden. Onderweg werd wel eens achter ons geknipperd met de lampen maar Mels heeft daar geen aandacht aan besteed. Dan komen we in Dervio aan. Even de straat op en neer rijden en zoeken hebben we het gevonden waar we een week blijven. Het is 14:00 uur als we ons melden bij de receptie. Dat was even zoeken daar een appartement wordt gebruikt als receptie. Hier worden we door 2 jonge dames te woord gestaan. Eentje loopt met ons mee naar het appartement. Hier krijgen we heel kort uitleg. Dit is de sleutel voor de deur en deze kaart moet men in een houder doen wil men stroom hebben. De rest was zelf uitzoeken.

Het is echt een kamer appartement. Er staat een bank en als het onderstel eruit trekken hebben we twee bedden. Dat wordt iedere avond opbouwen en morgens afbreken. Achter een rolluikje zit een klein aanrechtje met een 2 pits fornuisje. En een kleine koelkast. Het is en simpel appartement. Vooral als je er alleen bent om te slapen. Het uitzicht is wel heel mooi. Als we op het balkon zitten kijken we over het Comomeer.

Het Comomeer (Italiaans: Lago di Como of Lario) is een meer in Lombardije (Noord-Italië). Het is met een oppervlakte van 146 km² het op twee na grootste van de Italiaanse Alpenmeren en is van glaciale oorsprong. Het meer ligt op 198 meter hoogte en heeft een maximale diepte van 410 meter. Daarmee is het Comomeer het diepste meer van Italië. In het meer ligt een klein eilandje, het Isola Comacina. De hoogste berg aan het meer is de Monte Legnone (2609 m) die zich ten oosten van Colico verheft. De grootste watertoevoer is de rivier de Adda, die het meer in het noorden bij Colico binnenstroomt en in het zuidoosten bij Lecco weer verlaat. De grootste stad aan het meer is tevens de naamgever ervan: Como. Deze zijdestad ligt aan de zuidwestpunt van het meer, dat de vorm van een omgekeerde Y heeft. In het noordelijkste deel van het meer ligt de vlakte Pian di Spagna die de scheiding vormt met het meer Lago di Mezzola. In de Romeinse tijd maakte dit nog deel uit van het Comomeer. Door de vele overstromingen van de rivier de Adda is in een relatief korte tijd de delta ontstaan die de twee nu van elkaar scheidt. Ze zijn nog wel met elkaar verbonden door de rivier de Mera die in de nabijheid van de Splügenpas ontspringt. Een paar panorama foto’s




Als we later rondlopen zien we dat de andere appartementen even groot zijn en dat er dan 3 á 4 eenpersoonsbedden staan. Als we alles uit de auto hebben gehaald en opgeruimd hebben gaan we ook maar even de motor van de trailer afhalen. Pff effe schrikken een van de voorste spanbanden was kapot gegaan de motor stond dus maar met 1 spanband aan de voorkant vast. Ach zeg Mels, daarom waren ze achter me soms met de lichten aan het knipperen. De kapotte spanband was bijna om de rechterband van de trailer geslagen met alle gevolgen van dien. Effin het is goed gegaan alles is klaar en we gaan nog even naar het zwembad. Hier is het ontzettend druk. Het blijkt dat de bewoners uit het dorp Dervio ook gebruik mogen maken van het zwembad. Het zwembad is tot 19:00 uur open. We besluiten om 18:00 uur terug te gaan. Als we dan terugkomen is het niet meer zo druk. Het is nog warm en we nemen nog een duik in het warme water. Lekker nog zonnen en eten. Avonds nog tv kijken en luieren.