Verslag van musea bezoek Cité du Train en Cité de l’Automobile in Mulhouse (FR)

Het wekkertje loopt om 7:45 uur af. We staan langzaam op, kleden ons aan. Brood word gehaald. En het word rustig het ontbijtje nemen. Mels heeft nog gekeken hoe het nu precies zit met het automuseum. Het blijkt dat we aan de verkeerde kant van het museum stonden. We willen vandaag eerst naar het treinmuseum en dan naar het automuseum. Als we klaar zijn met het ontbijt en hebben opgeruimd gaan we op stap.

De Garmin word gedeprogrammeerd en op naar het eerste museum. Het is een gemakkelijke route. Als we daar aankomen kunnen we gemakkelijk de auto kwijt in de schaduw. Binnen kopen we de entree kaartjes. Omdat we tevens de kaartjes van het automuseum erbij kopen heb je korting. Nu moeten we € 37,50 betalen voor twee museums. Dan gaan we het museum binnen.

De Cité du Train (Stad van de Trein) biedt een verzameling van meer dan honderd treinen en locomotieven op bijna 20000 m². Het bezoek is opgebouwd rond zes thema’s die elk een glorierijke periode van de trein onder de aandacht brengen: de spoorweg van de vakantie, de spoorweg en de bergen, de officiële treinen, de spoorweg en de oorlog, de spoorwegbeambten en de wereld van reizen. Ontdek te midden van de legendarische treinen de oudste, authentieke te bezichtigen locomotief op het Europese continent, de Buddicom uit 1844. De salonwagen van Keizerin Eugénie en de PR1-wagon van Franse staatsleiders van 1925 tot 1971 bewijzen dat de trein ook een prestigezaak was. U zult onder de indruk zijn van de elegantie van de “Presidentiële” Bugatti, die in 1937 wereldrecordhouder voor snelheid was en op het vlak van aerodynamica concurrentie vormt voor de tgv. Het bezoek bevat ook een pedagogisch luik: u krijgt er een concrete voorstelling van de uitvinding van de spoorwegen en de maatschappelijke omwenteling die daarmee gepaard gaat.

We kunnen een apparaatje mee nemen zodat we het in het Duits of Engels de route door het museum kunnen volgen. Het is indrukwekkend. Heel mooi opgezet en aangekleed. Met behulp van het apparaatje wat Duitse uitleg geeft is het goed te volgen. Op het einde nog een magneetje kopen voor op de koelkast en terug naar de auto. Hier eten en drinken we even iets en gaan op weg naar het automuseum. De route is gemakkelijk te volgen via borden maar de Garmin geeft de route ook aan. Bij het automuseum is het even kijken en dan hebben we de parkeerplaats gevonden. Hier moet men betalen voor de parkeerplaats. We worden de auto weer in de schaduw kwijt. Dan naar binnen en auto’s kijken.

De Cité de l’Automobile (Stad van de Auto), een van de meest vermaarde automusea ter wereld, trekt jaarlijks meer dan 200000 bezoekers. De beroemde collectie Schlumpf met meer dan 400 modellen, tentoongesteld op 25000 m², zal liefhebbers van mooie wagens met verstomming slaan. U kunt er de beroemdste modellen bewonderen, zoals de twee Bugatti Royales waaronder de befaamde Coupé Napoléon, 124 Bugatti’s, Ferrari’s, Rolls-Royces, Maserati’s, Mercedessen… Het bezoek is opgebouwd rond drie thema’s: het avontuur van de auto, autoraces en meesterwerken met de prachtigste juweeltjes.

Hier krijgen we ook een apparaatje zodat we de route gemakkelijk kunnen volgen. Dit apparaatje word de tekst in het Nederlands gesproken. Het is heel indrukwekkend om zoveel oude auto’s bij elkaar te zien. We maken verschillende foto’s. Mels verteld dat hij heel graag naar dit museum wilde omdat er een speciale auto staat.

De Bugatti Veyron. De Bugatti Veyron EB 16.4 is vernoemd naar de Franse coureur Pierre Veyron, die de 24 uur van LeMans won in 1939 tijdens het racen voor het originele Bugatti bedrijf. De auto werd uitgeroepen tot Auto van het decennium (2000-2009) door het BBC tv-programma Top Gear. De droomauto is een midden motor grand touring car. De Super Sport-versie is de snelste auto ter wereld, met een topsnelheid van 431,072 km/h(267.856 mph). De originele versie heeft een topsnelheid van 408,47 kmh (253.81 mph). Ontworpen en ontwikkeld door de Duitse Volkswagen-groep en geproduceerd door Bugatti Automobiles SAS in hun hoofdkantoor in Château St. Jean in Molsheim (Alsace, Frankrijk), de Veyron’s hoofdontwerper was Hartmut Warkuss, en de buitenkant werd ontworpen door Jozef Kaba van Volkswagen, met veel van het technische werk dat wordt uitgevoerd onder leiding van oud-Peterbilt ingenieur en nu Bugatti’s Technisch chef Wolfgang Schreiber. Kosten € 1.300.000,00.

Prachtige auto. Die moet je gezien hebben.

Als we het museum gezien hebben rijden we terug naar het appartement. Op de heenweg zagen we de Aldi en we zouden op de terug weg hier even inkopen doen. Maar, omdat we een andere route terug hebben gereden komen we niet meer langs de Aldi. Als we bij het appartement komen toets Mels op de Garmin in om bij een supermarkt te komen. 2,8 km en dan zijn we bij de Lidl. In ieder land is de Lidl wel hetzelfde wat inrichting betreft. De artikelen zijn in ieder land veel al hetzelfde. Het is dan ook gemakkelijk boodschappen doen. Als we alles hebben gaan we terug naar het appartement. Daar worden de spullen die we gekocht hebben uitgepakt. Dingetjes die we niet meer nodig hebben worden al in kratten gepakt en het wordt eten en luieren vanavond.