Verslag van Dunkerque – Dover – Havant (Engeland) (307 Km)

Om 7:30 uur loopt het wekkertje af. Wassen en aankleden. Gisterenavond hebben we alles zoveel mogelijk ingepakt. Mels brengt nog even de koffers naar de motor. Even later komt Jean, Martien en Gerry voor het ontbijt. Het eten staat op het bed klaar. Brood snijden en eten. Ieder iets te drinken en het buikje van iedereen vult zich.
Om 8:45 uur is iedereen buiten bij de motor. Gepakt en gezakt rijden we naar de boot die ons naar Dover zal brengen. We rijden voorspoedig en zijn ook snel door de controles en de douane. Dan wordt het wachten totdat we de boot op kunnen. Alles verloopt snel en om 10:00uur is iedereen op de boot. Motors vastgesjord en naar boven om daar een plaatsje te zoeken waar we tijdens de overtocht kunnen zitten. We vinden aan de voorkant van de boot een fijne zitplaats. Jassen uit en helmen erbij leggen. We pakken nog iets wat we overhebben van het ontbijt, worst, crackers en een eitje. Net voor we aankomen bij de Engelse kust zien we de White Cliffs of Dover. Even na 11:00 uur Engelse tijd komen we aan bij Dover. Rustig de boot aan laten meren en naar beneden naar de motors. Zelf de motors losmaken en we kunnen na een tijdje van de boot af. We rijden met de stroom mee door Dover. We zijn in Engeland. Zie ook dit filmpje

Opmerking van Mels: Als men van de Ferry afkomt wordt men direct gedwongen om links te rijden, het beste is om dat ook direct te doen en niet proberen rechts te blijven rijden. Als we de haven uitrijden kom je al direct een rotonde tegen, dus opletten en naar RECHTS kijken bij het oprijden. Bij het verlaten van de rotonde wil je het knipperlicht naar rechts uitzetten, het duurde een paar rotondes voordat ik het in de gaten had dat bij het verlaten van de rotonde het knipperlicht naar links toe moet. Wat moeilijk in het begin is zijn de T-kruisingen bij het afslaan naar rechts moet je een grote bocht maken en naar links afslaan een korte bocht. Wat ik in het begin dus veel deed is telkens dit hardop zeggen zodat ik het NIET vergat. Ook als je, vooral op een smalle weg, moet stoppen ga je automatisch rechts staan… NEE moet dus LINKS zijn. Tijdens de 2de dag had ik al het gevoel dat ik al jaren in Engeland reed. Alles liep bijna vanzelf, ook voor het inhalen keek ik automatisch eerst over mijn rechter schouder.

Het ziet uit naar regen en er is veel wind. We zijn snel buiten Dover en we zitten op de route. Het landschap is mooi. Maar de wegen zijn op plaatsen zeer slecht. We stoppen om iets te drinken cq te eten. Na onze pauze rijden we verder. Dan begint het te regenen. We stoppen onder een viaduct. We staan dan op een lichte helling. Niet iedereen heeft dit in de gaten en de terwijl Jean bij zijn motor staat valt deze om. Samen met Els raapt hij hem om. Een paar schrammetjes maar verder geen schade. We besluiten verder te rijden en eerst even te tanken en er ook een kop koffie te drinken. Als er getankt is regent het weer. We besluiten bij Mac Donalds koffie te drinken. Dit ligt langs het tankstation. Nadat iedereen iets heeft gedronken besluiten we om verder te rijden.
Dan begint het weer te regenen. We stoppen dan bij een bushalte. Als het bijna niet meer regent rijden we verder. Het is langzaam rijden achter een vrachtwagen. Even later gaat het nog langzamer doordat de hele rij achter een tractor aanrijdt. Mels besluit om in te halen. Mels volgt de weg verder wat de Garmin aangeef. Maar nadat we gewacht hebben bij een rotonde en de vrachtwagen waar we eerst achterreden ons voorbij is gereden. Zijn we de andere motorrijders kwijt. Nadat we nog even gewacht hebben besluiten we om door te rijden naar het hotel.

Na even zoeken hebben we het hotel gevonden. We moeten achterom rijden nadat iemand ons de weg had gewezen. We melden ons bij de receptie en krijgen te horen dat de andere motorrijders er nog niet zijn. Nog geen 10 minuten later komen ze binnen. we gaan naar onze kamers.
Vandaag is het anders als de andere dagen. Er zijn maar 2 kamers. De dames gaan bij elkaar slapen en de heren bijelkaar. Nadat we alles op de kamers hebben gebracht gaat iedereen zich opfrissen. Jean komt vertellen dat we om 19:45 uur terecht kunnen voor het eten. Als we zijn opgefrist gaan we naar beneden waar de heren al aan het bier zitten. Martien en Jean aan een IPA en Mels aan een Guinness. We bestellen allemaal hetzelfde voor te ten. Namelijk Fish and Ships. We krijgen er een lepel erwtje bij en nog een bord brood met boter besmeerd. Het smaakt goed. Heel verschillend hoeveel graten iedereen in de vis had. Gerry en Els nemen nog een toetje. De rekening krijgen we direct.
We blijven nog even nakletsen en besluiten om even te kijken waar we morgen naar toe gaan wat bezienswaardigheden betreft. Dan blijkt dat Mels een totaal andere route in zijn Garmin heeft staan dan Jean en Martien. Hoe dat dat kan snapt niemand. We willen er nog eentje drinken maar iedereen is wel moe. We besluiten om maar naar bed te gaan. Om 23:00 uur zijn er twee dames in diepe rust. Alleen Toos is nog dit verslag aan net schrijven morgen vroeg hebben we om 8:00 uur ontbijt buffet. We moeten die dag een lange route rijden.