Verslag Cargill-Perth (Schotland) – Heel (Auto, Trein, Tram, Vliegtuig en Bus)

Na een onrustige nacht. Vroeg opgestaan. Alles wat nog in de auto moet er nog ingedaan. Mels maakt nog foto’s van de auto zoals hij er nu uitziet. Er kan schade aan de auto komen tijdens de berging. Op advies van de verzekering heeft Mels de foto’s gemaakt.

Wachten nu op de opsleep wagen. En om 8:00 uur is hij er. Een probleem. Na een half uur van proberen lukt het niet om de wagen op de kar te krijgen. Bumper stoot iedere keer tegen de oprijplaten. We geven hem de sleutel en wij vertrekken met de huurauto naar Perth. We hebben nog een bedankje bij de eigenaresse in de brievenbus gedaan voor alle moeite dat ze voor ons hebben gedaan.

In Perth kunnen we zonder moeite de auto inleveren. We hadden de auto eigenlijk gisteren moeten inleveren maar we hebben het huurcontract met een dag verlengd. Dan konden we zonder problemen vandaag naar het station toe. Bij de garage is een service inbegrepen om klanten eventueel naar het station te brengen. Dus, we werden naar het station gebracht.

Trein ticket kopen. Als we dat gekocht hebben zien we dat het al inclusief tramticket is. Perron zoeken en met de trein richting vliegveld Edinburgh. Als we op het station aankomen dan snel overstappen op tram en dan zijn we bij het vliegveld.

We zijn veel te vroeg maar beter dan te laat. Eerst even kijken hoe het met het E-ticket is. We zien dames bij een zuil staan en we gaan erbij staan om te kijken wat ze doen. Het zijn gemakkelijke handelingen maar je moet het wel weten. Paspoort op de scanner en de tickets komen tevoorschijn. Nu de tijd om krijgen. Met eten drinken en spelletjes doen krijgen we tijd wel om. Dan kunnen we naar de gate.

Alle flesjes met vloeibare materialen moeten we in plastic tasjes doen. Dan door de douane. Als Toos erdoor gaat begint de scanner te piepen. Schoenen uit en ze wordt gefouilleerd. Blijkt een klein mars reepje de boosdoener te zijn. Dan Mels. Die had zijn aftershave en deodorant nog in de tas zitten. Alles uit de tas halen.

Eindelijk alles klaar en door. Als we eindelijk bij de vertrek hal zitten te wachten zien we dat het vliegtuig later vertrekt. Uiteindelijk komt er te staan dat het 16:30 wordt.
Boarding passen gereed houden en we kunnen het vliegtuig in. Gelukkig zijn wij een van de eerste. Zo hebben we nog genoeg plaats voor onze tassen in de bagageruimte boven ons. Nou op naar Nederland.

We krijgen nog iets te eten en drinken en de vlucht verloopt voorspoedig. Als we landen zeg ik tegen Mels dat de bussen al klaar staan en ja hoor. Als we geland zijn komt een trap richting vliegtuig. En we kunnen uitstappen, trappen af en naar de bus. Dan naar de aankomsthal. Hier kunnen we rechtstreeks naar de douane als we niets hebben om aan te geven. Mels legt zijn paspoort op de scanner. Geen probleem. Maar Toos moet zich melden. Konden geen foto maken. Maar werd toch goedgekeurd door de douane. Dan door naar de trein.

Treinticket gekocht en perron zoeken waar de trein staat. Het verkeerde perron. We worden naar een ander perron verwezen door een behulpzame heer. Die hadden we op het vliegveld ontmoet. Trein in en richting Utrecht. Hier moeten we overstappen op de trein naar Roermond. Het loopt allemaal goed. Als we in Roermond komen kijken we welke bus we moeten hebben. Het is 35 minuten wachten. We besluiten dat we wachten en niemand bellen. Het is al bijna 22:00 uur. Als de bus komt betalen bij de buschauffeur dan gaan we richting Heel. Nog een stukje lopen en we zijn thuis.

Als we thuis komen hebben we beide een raar gevoel. Op deze manier de vakantie afsluiten? En de auto is nog in Schotland? Nu maar afwachten hoe alles verder verloopt met de auto / verzekering.